Senaste nytt
Interflora har fått det ärofyllda uppdraget att återigen skapa vinnarbuketterna till Melodifestivalens alla deltävlingar samt till den stora finalen. Här visar vi upp alla vinnarbuketterna och pratar lite kort med de utvalda floristerna runt om i Sverige som har skapat dem.
Musik bygger broar som förenar människor över nationsgränser. Så tänkte Marianne Walldén och floristerna på Fröken Knopp i Norrtälje. Det gav finalbuketten sin självklara form. I går fick vinnaren i Melodifestivalen höja buketten mot skyarna.
– Vi landade i att vi ville göra en bågformad bukett, som ser ut ungefär som en bro, eller en regnbåge för den delen – den blir man ju glad av. Och av mellofärgerna, säger Marianne som drivit butiken i 20 år.
Idén utvecklade hon tillsammans med sina anställda. En stor utmaning var förstås hur buketten skulle gå fram i tv-rutan.
– Vi tänkte mycket på hur vi skulle få balans i den, hur vinnaren skulle hålla den och om den skulle klara yviga gester på scenen. Vi gjorde skakprov och det höll den för.
Blomsorterna valde hon för att matcha Melodifestivalens logotyp. Det blev tre sorters nejlikor, germini, martorn, typhablad, vandaorkidéer, pärlhyacinter, hartass och solboll som fick sväva en bit ovanför de andra.
Stjälkarna hade stöd av garnklädda pinnar som satte färg hela vägen ner i buketten.
– Jag fäste varje pinne i borrmaskinen och på så vis var det lätt att snurra fast garnet, säger Marianne.
Fröken Knopps kunder i butiken gav tummen upp till kreativiteten redan på fredagen, när Marianne band finalbuketten så att de kunde följa arbetet. Nu har miljoner svenska tv-tittare fått se det blomstrande resultatet.
Norrland möter mellolyx. Det var så floristen Emelie Sondell och hennes kollegor på Interflora Blomsterateljén i Örnsköldsvik tänkte när de planerade vinnarbuketterna till lördagens deltävling.
– Vi pratade ihop oss här i butiken, så att alla var med på idén och sen fick jag uppdraget att göra buketterna, säger Emelie och fortsätter:
– Jag inspireras av material och annorlunda konstruktioner och gillar att gå på materialjakt. När jag hittade ett tunt faner i en hobbybutik här i Ö-vik så tänkte jag att det här kan jag använda. Jag klippte ut former som jag limmade fast i konstruktionen.
Själv är hon ingen mellotjej avslöjar hon, men hon älskar utmanande uppdrag.
– Personligen går jag i gång på naturliga material, men här ville vi ju ha in lyxen också – det blev i form av blommorna. Vi valde sorter i Melodifestivalens färger, fast lite sobrare och ton i ton.
I vinnarbuketterna syntes klematis, nejlika, ranunkel, hypericum, plumosus och drottningen över dem alla, en glamourös vandaorkidé.
– Den har vi inte så ofta i butiken, så den kändes extra lyxig att jobba med.
Till sist behövdes lite guld och rosé, så Emelie sprejade salalbladen som hon täckte stjälkarna med, för att buketterna skulle se fina ut underifrån.
Lyxigt, personligt och norrländskt i en fin blandning.
Vinnarbuketternas färger poppade från melloscenen i lördags. En stark palett med blommor i cerise, lila och orange gjorde jobbet. Den här gången var det Linda Wahldén, florist på Interflora Söderlommor i Malmö som bundit vinnarbuketterna.
– Färg och fest var mina ledord, säger hon.
Det fixade hon med bland annat ranunkel, protea, ros, klematis, nejlika, fjädersparris och ett kreativt inslag i mitten.
– Jag gjorde en installation av garn i buketterna så att formen blev lite annorlunda. Suftet var också att det skulle bidra med ännu mer färg, säger Linda som arbetat 15 år på Interflora Söderblommor och kan titulera sig floristmästare sedan 2020 då hon fick sitt mästarbrev, det högsta beviset för yrkesskicklighet.
Det är andra gången hon gör vinnarbuketter till Melodifestivalen. Senast var 2019.
– Det har varit jättekul båda gångerna!
På måndag kan den som har vägarna förbi Malmö se ett skyltexemplar av vinnarbuketten i butiken.
En dramatiskt svart fjäderboa ramade in vinnarbuketterna i gårdagens deltävling i Melodifestivalen. Flärd, fest och lite återbruk inspirerade floristen Sara Höglund som driver Johannebergs blomsterhandel i Lidköping.
– Jag ville ha känslan av party och hade en oanvänd fjäderboa på lager. Jag beställde den till ett tidigare tillfälle och nu kom den till användning, säger Sara Höglund.
Det är inte första gången hon levererar vinnarbuketter, det gjorde hon även 2019.
– Det var lika roligt nu som sist! Lite pirrigt förstås, men det hör ju till.
Till årets vinnarbuketter valde hon germini, nejlika, daggkåpa, kvistros, ros och solboll i klassiska Mellofärger. Den svarta boan som fungerade som inramning matchade hon med svarta prunusblad och torkat gräs som blivit över från Halloween.
Glamour och återbruk i kreativ kombination.
Lite som sockervadd i 90-talsfärger. Det var känslan som Marie Nyman och Caroline Eckerberg på Interflora Tannefors Blommor i Linköping ville skapa med sina vinnarbuketter i gårdagens Mello.
– Det var jättespännande och kul att få förtroendet att göra buketterna till deltävlingen här i Linköping, säger Marie som kände sig lite pirrig inför uppdraget, även om hon och hennes butik faktiskt har haft det förut, senast 2020.
Marie och Caroline spånade idéer ihop och band buketterna på fredagskvällen.
– Det är mycket rosa, cerise, lavendel och gult just nu – färger som var inne på 90-talet. Det ser man även i modet och det inspirerades vi av. Men vi ville också få in pastell och vårkänslor i uttrycket. Och så skulle det kännas festligt förstås – lite som sockervadd.
För att skapa det rätta fluffet valde de flera småblommiga sorter, som vaxblomma, limonium och mimosa. Stora nejlikor och protea fick komplettera.
Sockervadd är ju som moln och nog verkade artisterna sväva lite extra efter segern denna kväll.
Vinnarbuketterna i lördagens mello hade en tydlig form som var fylld med färgstarka blomsorter. ”Vi ville att de verkligen skulle synas”, säger Lina Supstiks som skapade buketterna tillsammans med Sofie Allansson på Prinsgatans blomsteraffär, ombud för Interflora i Göteborg.
Det är fjärde året som Interflora har uppdraget att göra buketter till Melodifestivalens deltävlingar och till den avgörande finalen. För Prinsgatans blomsteraffär var det första gången.
– Det var ett ärofullt och roligt uppdrag! Fantastiskt kul att få göra.
Lina och Sofie utgick ifrån Melodifestivalens logotyp när de valde färger på blommorna.
– Stommen är en ring av nejlikor och den fyllde vi med orkidéer, rosa banksia, orange protea och flamingoblomma som vi glittersprejade i lila-cerise. Det måste ju vara glitter och glamour till mello!
Undersidan fick också en dos av sprejflaskan.
– Vinnarna brukar ju sträcka upp blommorna i luften. Då är det inte så kul att bara se gröna stjälkar, säger Lina.
Den som vill se segerbuketten på nära håll i verkligheten har chans i butiken.
– Vi tänker göra en extra som vi ska skylta med imorgon (måndag), tipsar Lina.
Och så klart går den även att beställa, om man vill känna sig som en vinnare för ett tag.